domingo, agosto 04, 2024

Témporas y cabañuelas / Témporas e cabañuelas

Las témporas y las cabañuelas son métodos tradicionales para pronosticar el tiempo a medio y largo plazo, con ellas se tenía orientación sobre cuando sembrar, recoger la cosecha, etc. Ambas se basan en la observación de la Naturaleza y en recoger datos de determinados días del año que reflejan como serán los meses siguientes.

Témporas

Van en relación a las estaciones y son:

-Témporas de primavera o primeras: del 21 de marzo al 21 de junio. Se recogen los datos del miércoles, viernes y sábado de la segunda semana de Cuaresma. Cada día representa un periodo: el miércoles del 21 de marzo al 21 de abril, el viernes del 21 de abril al 21 de mayo y el sábado del 21 de mayo al 21 de junio.

-Témporas de verano o segundas: del 21 de junio al 21 de septiembre. Se recogen los datos del miércoles, viernes y sábado de la primera semana después de Pentecostés. Cada día representa un periodo: el miércoles del 21 de junio al 21 de julio, el viernes del 21 de julio al 21 de agosto y el sábado del 21 de agosto al 21 de septiembre.

-Témporas de otoño o terceras: del 21 de septiembre al 21 de diciembre. Se recogen los datos del miércoles, viernes y sábado siguientes al 14 de septiembre día de la Exaltación de la Cruz, si ese día coincidiera a miércoles, se recogerían los datos de la semana siguiente. Cada día representa un periodo: el miércoles del 21 de septiembre al 21 de octubre, el viernes del 21 de octubre al 21 de noviembre y el sábado del 21 de noviembre al 21 de diciembre.

-Témporas de invierno o cuartas: del 21 de diciembre al 21 de marzo. Se recogen los datos del miércoles, viernes y sábado siguientes al 13 de diciembre día de Santa Lucía. Si ese día coincidiera a miércoles, se recogerían los datos de la semana siguiente. Cada día representa un periodo: el miércoles del 21 de diciembre al 21 de enero, el viernes del 21 de enero al 21 de febrero y el sábado del 21 de febrero al 21 de marzo.

Hay lugares en los que también tienen en cuenta la contratémporas que son la semana siguiente de las témporas los mismos días: miércoles, viernes y sábado. Comparando las dos se realizan los pronósticos.

Cabañuelas:

Según la zona pueden variar:

-Cabañuelas de agosto 1: se recogen los primeros días de agosto. Del 1 al 12 representarían la primera quincena de enero a diciembre y del 13 al 24 la segunda quincena.

-Cabañuelas de agosto 2: se recogen los primeros días de agosto. Del 1 al 12 representarían la primera quincena de agosto a julio y del 13 al 24 la segunda quincena.

-Cabañuelas de diciembre: se recogen los datos del 13 de diciembre al 5 de enero. Del 13 al 24 de diciembre representarían la primera quincena de enero a diciembre y del 25 de diciembre al 5 de enero la segunda quincena.

-Cabañuelas de enero: se recogen los datos del 1 al 24 de enero. Del 1 al 12 representarían la primera quincena de enero a diciembre y del 13 al 24 la segunda quincena.

Estos datos se pueden completar con otras fechas que tienen en cuenta los ciclos lunares o determinados días importantes dependiendo de cada lugar y de cada tradición.

En cualquier caso es un bonito ejercicio de observación que se suma al respeto de la Naturaleza y mantiene vivas las tradiciones y las culturas típicas de cada zona, algo que no se debe perder porque en ellas está la base de lo que somos ahora.

As témporas e as cabañuelas son métodos tradicionais para prognosticar o tempo a medio e longo prazo, con elas tíñase orientación sobre cando sementar, recoller a colleita, etc. Ambas baséanse na observación da Natureza e en recoller datos de determinados días do año que reflicten como serán os meses seguintes.

Témporas

Van en relación ás estacións e son:

-Témporas de primavera o primeiras: do 21 de marzo ao 21 de xuño. Recóllense os datos do mércores, venres e sábado da segunda semana de Cuaresma. Cada día representa un período: o mércores do 21 de marzo ao 21 de abril, o venres do 21 de abril ao 21 de maio e o sábado do 21 de maio ao 21 de xuño.

-Témporas de verán ou segundas: do 21 de xuño ao 21 de setembro. Recóllense os datos do mércores, venres e sábado da primeira semana despois de Pentecostés. Cada día representa un período: o mércores do 21 de xuño ao 21 de xullo, o venres do 21 de xullo ao 21 de agosto e o sábado do 21 de agosto ao 21 de setembro.

-Témporas de outono ou terceiras: do 21 de setembro al 21 de decembro. Recóllense os datos do mércores, venres e sábado seguintes ao 14 de setembro día da Exaltación da Cruz, se ese día coincidise a mércores, recolleríanse os datos da semana seguinte. Cada día representa un período o mércores do 21 de setembro ao 21 de outubro, o venres do 21 de outubro ao 21 de novembro e o sábado do 21 de novembro ao 21 de decembro.

-Témporas de inverno ou cuartas: do 21 de decembro ao 21 de marzo. Recóllense os datos do mércores, venres e sábado seguintes ao 13 de decembro día de Santa Lucía. Se ese día coincidise en mércores, recolleríanse os datos da semana seguinte. Cada día representa un período: o mércores do 21 de decembro ao 21 de xaneiro, o venres do 21 de xaneiro ao 21 de febreiro e o sábado do 21 de febreiro ao 21 de marzo.

Hai lugares onde tamén se ten en conta as contratémporas que son a semana seguinte das témporas os mesmos días: mércores, venres e sábado. Comparando as dúas, realízanse os prognósticos.

Cabañuelas:

Segundo a zona poden variar:

-Cabañuelas de agosto 1: recóllense os primeiros días de agosto. Do 1 ao 12 representarían a primeira quincena de xaneiro a decembro e do 13 ao 24 a segunda quincena.

-Cabañuelas de agosto 2: recóllense os primeiros días de agosto. Do 1 ao 12 representarían a primeira quincena de agosto a xullo e do 13 ao 24 a segunda quincena.

-Cabañuelas de decembro: recóllense os datos do 13 de decembro ao 5 de xaneiro. Do 13 ao 24 de decembro representarían a primeira quincena de xaneiro a decembro e do 25 de decembro ao 5 de xaneiro a segunda quincena.

-Cabañuelas de xaneiro: recóllense os datos do 1 ao 24 de xaneiro. Del 1 ao 12 representarían a primeira quincena de xaneiro a decembro e do 13 ao 24 a segunda quincena.

Estes datos pódense completar con outras datas que teñen en conta os ciclos lunares ou determinados días importantes dependendo de cada lugar e de cada tradicións.

En calquera caso é un bonito exercicio de observación que se suma ao respecto á Natureza e mantén vivas as tradicións e as culturas típicas de cada zona, algo que non se debe perder porque nelas está a base do que somos agora.






No hay comentarios:

Publicar un comentario